Zo kak je niet in met de feestdagen

20 December, 2017

December en fitness zijn nooit echt een succeskoppel geweest. Het gaat vaak al bergafwaarts als de pepernoten in de Appie verschijnen. En dan heb je de feestdagen nog niet eens gehad. Kantooretentjes, Kerstpakketten, al die lekkere winter lattes.. je bent ten slotte ook niet van steen.

Het overkomt de besten. Maar je kan je nog herpakken. Met een solid gameplan zit je voor het einde van het jaar helemaal in je routine.  

Do

Behoud je dagelijkse routine, of zorg dat je die zsm hebt. Als je elke dag om dezelfde tijd opstaat en andere gezonde gewoontes hebt is het zaak om ze vast te houden in de vakantie. Als je gewend bent om heel vroeg om te staan, kun je dat beter volhouden. Liever kort tukken als je moe bent in de middag, dan je vaste ritme loslaten.

Boek je vaste lessen alvast, dan heb je gelijk een stok achter de deur.

Don’t

Geef niet meteen op omdat je voor de kerst al een beetje met de pet ernaar gooit. Uiteraard is het makkelijker om sloppy om te gaan met je sportplannen, als je toch al het gevoel hebt niet goed bezig te zijn. Wees dus een beetje streng, en beloon jezelf gewoon extra veel ómdat het that time of the year is.

Do

Scout in de buurt een fijn park (of speeltuin) waar je in de klimrekken kunt hangen tijdens de kerstvakantie. Tussen kerst en begin januari zijn sommige gyms dicht. Het is soms heel verleidelijk om dan niet meer te gaan. Buiten kun je genoeg effectieve workouts doen. En als je je lichaamsgewicht niet zwaar genoeg vindt, heb je ook nog een legit reden om te foodbingen.

Check ook de eventuele Kerst specials  je OneFit rooster!

Don’t

Voel je niet schuldig als het niet lukt. Jezelf de grond in praten vergroot alleen maar de kans dat je je motivatie helemaal kwijtraakt. Bedenk dat er grotere problemen zijn dan jouw sugarrush. Lees een krant, kijk een docu, bel een mattie, als je maar niet bij de pakken neer gaat zitten.

Do

Plan vooruit. Dat geldt zowel voor je maaltijden als voor je workouts. Pinterest staat bol van de gezonde recepten die op geen enkele feesttafel misstaan. Oliebollen kun je ook maken met speltmeel, en chocomouse van avocados (ja, echt). Plan ook wat workouts vooruit. Niet gelijk nadat je met je gezicht in de appeltaart gevallen bent, hou het wel schappelijk.  

Don’t

Hoewel super verleidelijk, kun je beter niet meteen op de bank kruipen na een veel te groot diner. Een stukje wandelen geeft je spijsvertering een boost, en voorkomt dat je inkakt. Dus hop, sleep je nichtje/neefjes/hele familie naar buiten en bouw die reuze sneeuwpop!

Do

De allerbelangrijkste tip: geniet van de feestdagen. Het is allesbehalve gezond als je je druk gaat maken, bovendien komt dat je motivatie ook niet ten goede. Het enige wat je deze kerst écht moet doen is zorgen dat je dicht bij een gourmetstel zit.

 

Deel dit via: