Zes redenen om nú te beginnen met touwtje springen!

22 March, 2018

TRIP DOWN MEMORY LANE
Die eerste zonnestralen, je mag voor ‘t eerst je zomerjas weer aan, en op het schoolplein heeft één van je vriendinnetjes ineens en springtouw in haar jaszak. Je ruikt het warme asfalt, het eerste vlindertje fladdert voorbij, en iemand zet  ‘in spin de bocht gaat in’ in. Nostalgie all over the place. Het komt allemaal weer boven bij je eerste sprong, promised!

 

SUPERSTEVIGE ENKEL- EN VOETSPIEREN
Die arme voetspieren – het ondergeschoven kindje van elk workoutschema. En je hebt ze zo hard nodig! Touwtjespringen is precies wat jouw voeten en enkels willen, want met elke sprong maak je enkel- en voetspieren en je achillespezen steviger. Een beetje sterk zijn in je voeten is hartstikke handig, want je voeten zijn de basis van zo ongeveer elke beweging die je maakt. Je balans, je houding, je core, hoe je loopt, staat en rent hangt allemaal samen met de kracht in je enkels en voeten. Een beetje respect dus voor je onderdanen!

 

BURN MOTHERFUCKERS!
Calorieën tellen is wel heel erg nineties. Dat doen we niet meer. Oké, toch wel: met tien minuutjes touwtje springen, en je maakt ongeveer 120 sprongetjes per minuut, verbruik je maar liefst 125 calorieën!  En nee, hoeveel minimarsjes dat zijn gaan we niet voor je uitrekenen.

 

JUMP RIGHT NOW!
Touwtjespringen is een plyometrische training. Dat betekent dat je in een zo kort mogelijke tijd een enorme grote hoeveelheid kracht moet zien te maken met je stramme winterlichaam. Dat moet helemaal de lucht in, compleet met hoofd, nek, romp, buik, alles, en dat zo’n twintig keer per minuut, en dus gaat je conditie met sprongen vooruit! Gewoon de hele lente blijven springen, dat komt jouw summerbody vanzelf!

 

IT’S JUST BIOLOGY
Even opletten alsjeblieft. Een kort biologielesje: door touwtjespringen verbeter je ten eerste je botdichtheid. Met iedere sprong, al is-ie maar twee centimeter hoog, moeten jouw botten tot drie keer het lichaamsgewicht opvangen en daardoor worden je botten steviger en dat voorkomt – superhandig voor later – botbreuken. Ook je spieren worden een stuk steviger. De spiervezels vermeerderen zich en er wordt extra zuurstof aan toegevoegd.

 

SPRING JE WARM!
Geen zin in eindeloos rekken en strekken voordat je eindelijk eens kunt beginnen aan je workout? Pak je springtouw, spring een minuutje of vijf en je bent klaar om de halters er van langs te geven! De bloedstroom in je hele lichaam wordt gestimuleerd en je bent totally ready voor jouw workout. Zorg wel dat je op rubber of gras springt!

 

 

 

Deel dit via: