“Hack je slaap met yoga nidra”

15 March, 2018 • Tags: , ,

Voor de dag van de slaap (vrijdag 16 maart) interviewden we de Amsterdamse yoga nidra teacher Eliane Bernhard (33) over haar slaaprituelen en natuurlijk haar eigen ‘slaapyoga’-ervaringen. “Yoga nidra is echt sterker dan de beste drugs en alle bewustzijnstechnieken bij elkaar.”

ElianeBernhard

Girl on a mission

“Twee jaar geleden raakte ik burn-out. Ik werkte op dat moment al jaren in recruitment, maar was niet gelukkig. Daarom gaf ik ook nog meditatieles en begeleidde ik mensen als bewustzijnscoach in mijn vrije uren. Ik heb zo lang gevochten en geprobeerd om me staande te houden, maar ik was op.

In die tijd volgde ik mijn eerste yoga nidra-les. Serieus: ik wist niet wat me overkwam. Het was ontspanning op een next level. Dit kan ik gebruiken voor m’n eigen herstel, dacht ik. Het werkte. Tegelijkertijd ontpopte er een missie in me: iedereen móet dit ontdekken. Nu geef ik zo’n zes keer per week les op verschillende locaties in Amsterdam.

Mindfuck

Behalve de burn-out, heb ik sinds mijn 16de ook last het van chronische pijn in mijn rug en schouders. Ik heb lang gezocht naar iets om de pijn te verlichten. Alles in de bewustzijnswereld heb ik geprobeerd. Er is ook zó veel. De grap is dat mijn brein al die tijd bedacht met welke vorm van therapie of yoga ik aan de slag wilde, terwijl de mind vaak de boosdoener is als het gaat om alle stress of problemen. Daarom ben ik ook zo in yoga nidra gaan geloven; daarbij herstelt het lichaam zichzelf.

Mind uit, zelftherapie aan

Hoe het precies werkt? Je doorloopt verschillende fases van bewustzijn in een les. Eerst ga je uit je mind, je lichaam in – bijvoorbeeld met yoga-oefeningen of door het aanspannen en ontspannen van je spieren. Daarna krijg je – net als vroeger – een verhaaltje voorgelezen. Ik neem je mee wandelen in het bos of een dagje naar het strand bijvoorbeeld. Alleen zit dit verhaal vol met hypnose- en visualisatietechnieken zodat je hersengolven worden vertraagd. Het lichaam raakt in diepe ontspanning waarin het zichzelf kan herstellen.

Het lijkt misschien alsof je slaapt, maar je onderbewustzijn krijgt alles mee. Daarom kun je een intentie zetten tijdens de sessie. Mijn intentie is vaak geweest om de pijn te verminderen. En true story: ik heb nu véél minder last. Voorheen kon ik geen 8 uur per dag werken. Nu lukt me dat makkelijk, als ik tussendoor maar een half uurtje ga yoga-nidraën.

Slaaphack

Zo’n twee keer per dag kruip ik nu een half uurtje onder een deken met een yoga nidra-opname. Ergens in de ochtend – liefst na een rondje hardlopen of wat Kundalini of aerobic-achtige oefeningen. En een half uurtje voor het slapen gaan. Dan kan ik erna nog even relaxt m’n tanden poetsen. Als we bewuster met slapen omgaan, denk ik dat we er veel meer uit kunnen halen. Daarom spuit ik mijn kussen in met een etherische spray en heb ik mijn bed zo opgemaakt dat het een feest is om erin te kruipen. En niet te vergeten: ik zet – net als in yoga – een intentie, bijvoorbeeld een heerlijk lange slaap. Ik hack m’n slaap.

Beter dan XTC

Echt, ik vind yoga nidra net zo leuk als Netflix of net zo ontspannend als een bad. Iedere keer ga ik gewoon op reis, zo voelt het. Als ik het niet doe, ben ik echt minder happy en energiek. En dat is ook niet gek, gezien de lijst aan neurotransmitters – zoals serotonine, dopamine en GABA – die erbij vrijkomen. Yoga nidra is echt sterker dan de beste drugs en alle bewustzijnstechnieken bij elkaar.

Yoga nidra flow

Ik heb één tip voor alle OneFitters: als je met yoga nidra begint, doe het dan niet één keer in de twee weken. Heb je geen zin om wekelijks een les te boeken of zit ie vol? Op YouTube vind je sessies van mij of mijn inspiratiebron Kamini Desai bijvoorbeeld, voor tussendoor. Zo zet je het proces ten minste in gang, in plaats van het af en toe wakker te schudden met een lesje. Mijn droom is iedereen overstag te krijgen, daarom ben ik nu een Headspace 2.0 op aan het zetten voor alleen maar yoga nidra. Maar eerst start ik deze maand met een eigen locatie aan de Amstel. Zodra ik die up en running heb, sluit ik natuurlijk ook bij OneFit aan!”

Wil je 3 à 4 uur slaap inhalen tijdens een Deeprelax les van Eliane? Hier kun je terecht:
Ma: 18.00u Sukha Yoga in de Pijp
Woe: 17.00u Thrive Yoga in Oost
Don: 16.30u Sukha Yoga in de Pijp
Don: 18.00u Bluebirds in Oost
Vrij: 12.15u Sukha Yoga in de Pijp

Deel dit via: